سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وقتی کرونا کمک حال زوجهای جوان در ازدواج شد

وقتی کرونا کمک حال زوج‌های جوان در ازدواج شد

خدمات مجالس عروسی

روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه: قبل از کرونا برگزاری مراسم پرهزینه عروسی به اندازه‌ای شتاب گرفته بود که گاهی خانواده‌ها نمی‌دانستند باید برای برگزاری مراسم عروسی چه کاری انجام دهند.

 

دکتر سیما فردوسی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ درباره ازدواج آسان گفت: برای ازدواج آسان باید در انتخاب خیلی سعی و دقت داشته باشیم تا خوب و درست شریک زندگی مان را انتخاب کنیم. نباید در این خصوص هم افراط به خرج داد، ولی یک سری ملزوماتی در این خصوص وجود دارد که باید حتما انجام شود.

 

وی گفت: نباید در انتخاب سهل گیر باشیم و بی پروا عمل کنیم. باید تحقیقاتمان را انجام دهیم و با رفت و آمد‌ها شناخت کاملی از طرف مقابل کسب کنیم. حتی در پاره‌ای از موارد به لحاظ شخصیتی؛ ارتباطی و عاطفی اگر شک داریم و نمی‌توانیم بررسی‌های لازم را بکنیم باید از مشاوران پیش از ازدواج کمک گرفت.

دکتر فردوسی افزود: درباره مراسم دست و پاگیر ازدواج که بسیار هزینه بر هستند و بار مالی زیادی را هم به دوش خانواده‌ها می‌گذارند، باید تاکید کنم که این شکل از برگزاری مراسم باعث ایجاد تنش‌های بسیار زیادی می‌شود.

دکتر فردوسی گفت: ازدواج آسان تحقق پذیر است، اما باید بدانیم که به چه روشی عمل کنیم. آیا از حداقل‌های لازم استفاده کنیم یا بدون برگزاری مراسم، عروس و داماد در محضر ازدواجشان را ثبت کنند و به خانه بخت بروند.

وی افزود:، اما لزومی ندارد برای ازدواج 2 جوان چندین مراسم و جشن گرفته شود که هزینه سنگینی به همراه داشته باشد، برگزاری این مراسم خوشبختی نمی‌آورد و ضامن خوشبختی افراد نیست. می‌توان این مراسم را کمی آسان‌تر و با گذشت بیشتر برگزار کرد.

دکتر فردوسی گفت: مثلا عروس خانم دوست دارد عکس یادگاری داشته باشد اشکالی ندارد می‌تواند چند تا عکس هم بگیرد. حرف ما این است که افراط نباشد. مثلا بعضی‌ها به دنبال عکاسی‌ها و فیلم برداری‌های خاصی هستند. عروس باید لباس سفیدی به تن کند چه اشکالی دارد که یک لباس سفید در حد وسع خانواده تهیه شود یا عکاسی و فیلم برداری مناسب یا سفره عقد جمع و جوری هم داشته باشیم.

وی افزود: این‌ها سنت‌های ما و بسیار زیبا هستند. ولی در همین اجرای مراسم می‌شود سادگی را سرلوحه کار قرار داد. در قدیم اکثر مراسم در خانه برگزار می‌شد و مراسم عقد در منزل پدر عروس خانم برپا می‌شد و با تعداد اندکی از جوانان و بزرگتر‌ها مراسم عروسی هم همان شب برگزار می‌شد و عروس و داماد راهی منزلشان می‌شدند.

دکتر فردوسی گفت:، اما بعضی چندین مراسم را با عناوین مختلف برگزار می‌کنند که همه هم نمی‌توانند در این رقابت شرکت کنند و هم پای آن‌ها به جلو بروند که باید چنین مراسمی حذف شود.

وی افزود: البته جوانان ما به این درجه از بلوغ فکری رسیده اند که بشینند و فکر کنند ببینند چه چیزی لازم است و چه چیزی اولویت نیست. یک مراسم ساده با لباس عروسی و سفره مناسب عقد و حضور برخی از نزدیکان چه اشکالی دارد؟ قشنگ است که افراد شادی هایشان را با هم به اشتراک بگذارند.

خانم فردوسی گفت: ممکن است برخی انتقاد کنند که ما دختر و پسر بزرگ کرده ایم آرزو داریم عروسی شان را ببینیم. اشکالی ندارد ببینید، ولی در یک مراسم ساده؛ کم هزینه؛ آبرومند. قرار این نیست که یک مسابقه راه بیفتد.

وی افزود: قبل از کرونا برگزاری مراسم آنچنانی به اندازه‌ای در حال شتاب گرفتن بود که بعضا خانواده‌ها نمی‌دانستند چه کاری باید انجام دهند. مثلا فکر می‌کردند در منوی شام هر آنچه که غذا در دنیا هست باید داشته باشند تا مبادا از مراسم شام دیگری عقب بمانند! همه این‌ها اسراف است.

دکتر فردوسی گفت: باید حد تعادل حفظ شود و خیلی خانواده‌ها در برگزاری مراسم ازدواج مشکل اقتصادی داشتند و نمی‌دانستند که چگونه می‌توانند چنین مراسم باشکوهی برگزار کنند. حتی مقروض می‌شدند و وام می‌گرفتند تا چنین مراسمی داشته باشند و متاسفانه خیلی از این ازدواج‌ها هم منجر به طلاق می‌شد.

وی افزود: همین مراسم دست و پاگیر و رعایت نکردن تعادل باعث می‌شد که ازدواج 2 جوان به عقب بیفتد؛ به طوری که وقتی از جوان‌ها سوال می‌شد چرا ازدواج نمی‌کنید، اغلبشان می‌گفتند به خاطر مسائل مالی!

دکتر فردوسی گفت: به خانواده‌ها هم فشار زیادی می‌آمد؛ خیلی از آن‌ها دارای چند فرزند بودند و پدر خانواده نمی‌توانست برای همه فرزندان مراسم پر هزینه مشابهی برگزار کند.

وی افزود: بنابراین بهتر است زوج‌های جوان ببینند که چه چیزی برایشان خوشبختی و سعادت به همراه دارد و چه مسائلی در اولویت قرار دارد. آن‌ها باید اولویت‌ها را در زندگی بررسی کنند و به ترتیب اولویت، حرکت کنند.